luni, 20 februarie 2012

Activitatea nr.6: 27.02.2012– 2.03.2012

   
    PROIECTAREA UNEI BAZE DE DATE

înainte de a utiliza un program specializat în alcătuirea şi gestionarea bazelor de date, trebuie analizat sistemul real în care acţionează informaţiile din viitoarea bază de date.
Pentru acest sistem se vor determina:
- activităţile majore;
- informaţiile folosite în aceste activităţi;
- modul în care se pot grupa aceste informaţii pentru a intra în prelucrările cerute de acele activităţi.


 STUDIU DE CAZ
 Pentru sistemul Şcoala, activităţile desfăşurate sunt foarte complexe.
O trecere sumară în revistă a principalelor activităţi şi grupe de informaţii vehiculate în acest sistem ar fi:
  •  date personale (nume, prenume, data naşterii, adresă şi telefon, date despre părinţi, criterii pentru burse);
  • date şcolare (număr matricol, nume, prenume, note pe obiecte, absenţe, medii semestriale şi anuale, rezultate la concursuri);
  • date medicale (din fişa medicală: nume, prenume, data naşterii, greutate, înălţime, boli).
Activităţi de evidenţă a profesorilor:
  • date profesionale (nume, prenume, studii, vechime, specialitate, grade didactice, merite);
  • date privind încadrarea (nume, prenume, materii predate, clase la care predă, număr ore);
  • date privind salariul (nume, prenume, data naşterii, studii, vechime, specialitate, gradaţii, sporuri, reţineri, salariul brut).
Activităţi de evidenţă a restului personalului şcolii (nume, prenume, specialitate, post, vechime, salariu)
Activităţi de evidenţă a claselor (cod clasă, număr de elevi, media clasei, diriginte, tura de studiu, orar)
Activităţi de evidenţă a sălilor (număr sală, amplasare, destinaţia sălii, clasele de elevi care folosesc sala, mobilier - tip şi preţ)
Activităţi de evidenţă a dotărilor cu aparatură (cod aparat, tip, calităţi funcţionale, termen garanţie, preţ)
Plata salariilor (statul de salarii - nume, prenume, salariul brut, zile lucrate, ore suplimentare, premieri, reţineri, deduceri, impozit, salariulnet)
Orarul cursurilor pe ture (clasa, obiectul, profesorul, ora, tura, ziua din săptămână)
Activităţi administrative (cheltuieli pentru curăţenie, consumabile, cheltuieli cu paza, reparaţii, plata utilităţilor - încălzire, curent electric, telefon, chirii, TVcablu, Internet) 



SARCINA DE LUCRU:
1. Stabiliţi dacă pentru toate informaţiile din listele de mai sus din cadrul sistemului Şcoala ar fi suficient un singur tabel; dacă da, calculaţi câte coloane ar avea acel tabel şi liniaţi pe o foaie de hârtie un tabel în care să treceţi aceste coloane.
Determinaţi lăţimea, în centimetri, a acestei foi, luând în calcul spaţiul necesar fiecărei coloane pentru a cuprinde valorile scrise în aceasta.
2. Considerând că aţi renunţat la complicaţia utilizării unui singur tabel, stabiliţi pentru ce subiecte (entităţi) aţi construi tabele cu informaţiile din sistemul analizat şi desenaţi aceste tabele. De exemplu, tabelul
ELEVI - date personale
Nume Prenume Data naşterii Adresa Telefon Tata Mama Fraţi Venit
3. Determinaţi care informaţii se regăsesc în mai multe tabele. (De exemplu: numele, prenumele data naşterii unui elev sau a unui profesor).
4. Aplicând cunoştinţele căpătate în clasa a X-a, găsiţi o modalitate de a construi tabelele astfel încât aceeaşi informaţie să se regăsească într-o singură tabelă (de exemplu numele, prenumele şi data naşterii elevului să apară într-o singură tabelă, iar din celelalte să se poată referi la aceasta ca la un cuprins). (Indicaţie: se va folosi numărul matricol ca informaţie de legătură. Mai târziu, se va stabili acest tip de informaţie ca fiind cheia de regăsire a unei înregistrări).
5. Determinaţi, împreună cu profesorul vostru diriginte, informaţiile care i-ar trebui unui diriginte pentru a raporta secretariatului şcolii „Situaţia şcolară a clasei la sfârşitul semestrului al ll-lea". Stabiliţi care sunt tabelele din care s-ar extrage aceste informaţii.
6. Determinaţi, împreună cu profesorul de instruire T.I.C., informaţiile care ar trebui să apară într-o listă de raportare, către Inspectoratul Şcolar, a profesorilor ce predau în aria curriculară ştiinţe. Stabiliţi care sunt tabelele din care s-ar extrage aceste informaţii.