duminică, 24 septembrie 2017

Sem I:11.09-16.09

Subiectele lectiei:
    Norme de protecţia muncii si PSI
    Planificarii calendaristice
    Prezentarea manualului
    Recapitulare


    SUGESTII METODOLOGICE
    Predarea-învăţarea disciplinei Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor va fi orientată pe rezolvarea unor sarcini de lucru, utilizându-se preponderent metoda învăţării şi a formării deprinderilor prin rezolvarea unei game cât mai variate de aplicaţii practice şi punându-se accent pe realizarea cu exactitate şi la timp a cerinţelor sarcinilor de lucru.
    Realizarea proiectelor în cadrul activităţilor practice va urmări dezvoltarea abilităţilor de lucru în echipă.
    Locul de desfăşurare a instruirii se recomandă a fi un laborator de informatică în care – pentru optimizarea demersului didactic – este necesar să existe o dotare minimală care presupune un număr de calculatoare egal cu numărul elevilor din clasă, conectate în reţea şi cu acces la toate serviciile INTERNET.
    Configuraţia calculatoarelor trebuie să permită rularea aplicaţiilor prin care vor fi formate competenţele specifice.
    Profesorii vor alege cele mai potrivite aplicaţii în funcţie de specialitate.
     În laborator trebuie să existe de asemenea, o imprimantă şi dispozitive periferice şi de memorare externă.
    Prezenţa unui videoproiector va îmbunătăţi instruirea interactivă.
    Specificul disciplinei impune metode didactice interactive, recomandând cu precădere aplicaţiile practice individuale, metoda descoperirii, a demonstraţiei, conversaţia euristică. Dinamica acestui domeniu, extrem de rapidă, determină actualizarea permanentă a produselor soft prin prezentarea celor mai noi versiuni, astfel încât absolvenţilor să le fie mai uşor să se adapteze evoluţiilor ulterioare din activitatea productivă. Pentru a evita disfuncţiile provocate de eventualele erori ale elevilor pe parcursul instruirii, este necesar ca profesorul să urmărească strict fiecare elev, ceea ce presupune recurgerea la un sistem ordonat de prezentare, pas cu pas, în ritm impus, a facilităţilor unui program.
    După aceea, ritmul de instruire poate diferi în funcţie de particularităţile fiecărui elev. Pregătirea în laboratorul de informatică are o specificitate care se bazează, în principal, pe realizarea etapă cu etapă, de către fiecare elev, a instrucţiunilor profesorului: nerespectarea acestei cerinţe conduce la “pauze” nedorite pentru a realiza reconstituirea simultaneităţii acţiunilor.
    Pentru proiectarea didactică eficientă, profesorul trebuie să-şi propună finalizarea unei etape de instruire într-o singură şedinţă de lucru, astfel încât să nu mai fie necesară reluarea ultimelor secvenţe din şedinţa anterioară.
    Aplicaţiile prezentate efectiv elevilor, cu care aceştia vor lucra, trebuie să aibă ca obiect, pe cât posibil, probleme concrete ale activităţilor productive din domeniul de activitate pentru a sublinia avantajele utilizării sistemelor informatice. Achiziţia treptată a cunoştinţelor şi deprinderilor poate fi stimulată printr-o prezentare atractivă şi motivantă a programelor. Evaluarea trebuie să vizeze mai ales interpretarea creativă a informaţiilor şi capacitatea de a rezolva o situaţie-problemă cu ajutorul calculatorului. Instruirea interactivă specifică acestei discipline contribuie şi la conştientizarea faptului că un bun utilizator al calculatorului are şanse mai mari de reuşită în acţiunea de integrare socio-profesională.
    Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, clasa a X-a, ciclul inferior al liceului, filiera teoretică, toate profilurile şi specializările; filiera tehnologică, toate profilurile şi specializările; filiera vocaţională, profilurile artistic, sportiv, pedagogic, teologic, ordine şi securitate publică, toate specializările
     Pentru buna desfăşurare a orelor şi aplicarea programei, profesorul trebuie să adapteze conţinutul instruirii la conţinutul disciplinelor tehnice de specialitate şi să colaboreze cu profesorii de la disciplinele de specialitate pentru realizarea de activităţi specifice domeniului. Pentru buna desfăşurare a orelor şi aplicarea programei se sugerează următoarele activităţi de învăţare specifice tuturor liceelor
    LICEU TEHNOLOGIC - PROFIL SERVICII
    - realizarea unor documente specifice domeniului: cerere de oferte, ofertă, scrisoare comercială, procese verbale, rapoarte de gestiune, de sinteză a activităţii economice, etc.
    - aplicaţii realizate cu ajutorul foilor de calcul pentru evidenţa cheltuielilor şi veniturilor, pentru determinarea profitului şi a impozitului pe profit, a TVA-ului etc.
     - folosirea aplicaţiilor pentru realizarea proiectelor ce au în vedere bagajul de cunoştinţe economice dobândite de elev la disciplinele de specialitate
    PENTRU TOATE SPECIALIZĂRILE
    - discuţii cu elevii asupra necesităţii validării datelor în conformitate cu normele şi standardele în vigoare.
    - găsirea unor date reprezentative pentru cazuri generale, respectiv descoperirea a cât mai multe dintre cazurile particulare Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, clasa a X-a, ciclul inferior al liceului, filiera teoretică, toate profilurile şi specializările; filiera tehnologică, toate profilurile şi specializările; filiera vocaţională, profilurile artistic, sportiv, pedagogic, teologic, ordine şi securitate publică, toate specializările 
    - formularea întrebărilor de tipul “Ce s-ar întâmpla dacă…?”
    - dezbateri pe tema fixării rolurilor în echipă în funcţie de interesele şi aptitudinile individuale
    - formularea unor probleme care să poată fi realizate în grupuri de elevi pe baza unor discuţii preliminare şi analiza problemei

    - educarea elevilor în ideea că orice activitate se finalizează cu un produs care trebuie să funcţioneze conform condiţiilor impuse de beneficiar, să fie însoţit de o documentaţie, să fie verificat, testat şi evaluat