Subiectele lectiei:
Norme de protecţia muncii si PSI
Planificarii calendaristice
Prezentarea manualului
Recapitulare
SUGESTII METODOLOGICE
Predarea-învăţarea
disciplinei Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor va fi orientată pe
rezolvarea unor sarcini de lucru, utilizându-se preponderent metoda învăţării
şi a formării deprinderilor prin rezolvarea unei game cât mai variate de
aplicaţii practice şi punându-se accent pe realizarea cu exactitate şi la timp
a cerinţelor sarcinilor de lucru.
Realizarea proiectelor
în cadrul activităţilor practice va urmări dezvoltarea abilităţilor de lucru în
echipă.
Locul de desfăşurare a
instruirii se recomandă a fi un laborator de informatică în care – pentru
optimizarea demersului didactic – este necesar să existe o dotare minimală care
presupune un număr de calculatoare egal cu numărul elevilor din clasă,
conectate în reţea şi cu acces la toate serviciile INTERNET.
Configuraţia
calculatoarelor trebuie să permită rularea aplicaţiilor prin care vor fi
formate competenţele specifice.
Profesorii vor alege
cele mai potrivite aplicaţii în funcţie de specialitate.
În laborator trebuie să existe de asemenea, o
imprimantă şi dispozitive periferice şi de memorare externă.
Prezenţa unui
videoproiector va îmbunătăţi instruirea interactivă.
Specificul disciplinei
impune metode didactice interactive, recomandând cu precădere aplicaţiile
practice individuale, metoda descoperirii, a demonstraţiei, conversaţia
euristică. Dinamica acestui domeniu, extrem de rapidă, determină actualizarea
permanentă a produselor soft prin prezentarea celor mai noi versiuni, astfel
încât absolvenţilor să le fie mai uşor să se adapteze evoluţiilor ulterioare
din activitatea productivă. Pentru a evita disfuncţiile provocate de
eventualele erori ale elevilor pe parcursul instruirii, este necesar ca
profesorul să urmărească strict fiecare elev, ceea ce presupune recurgerea la un
sistem ordonat de prezentare, pas cu pas, în ritm impus, a facilităţilor unui
program.
După aceea, ritmul de
instruire poate diferi în funcţie de particularităţile fiecărui elev.
Pregătirea în laboratorul de informatică are o specificitate care se bazează,
în principal, pe realizarea etapă cu etapă, de către fiecare elev, a
instrucţiunilor profesorului: nerespectarea acestei cerinţe conduce la “pauze”
nedorite pentru a realiza reconstituirea simultaneităţii acţiunilor.
Pentru proiectarea
didactică eficientă, profesorul trebuie să-şi propună finalizarea unei etape de
instruire într-o singură şedinţă de lucru, astfel încât să nu mai fie necesară
reluarea ultimelor secvenţe din şedinţa anterioară.
Aplicaţiile prezentate
efectiv elevilor, cu care aceştia vor lucra, trebuie să aibă ca obiect, pe cât
posibil, probleme concrete ale activităţilor productive din domeniul de
activitate pentru a sublinia avantajele utilizării sistemelor informatice.
Achiziţia treptată a cunoştinţelor şi deprinderilor poate fi stimulată printr-o
prezentare atractivă şi motivantă a programelor. Evaluarea trebuie să vizeze
mai ales interpretarea creativă a informaţiilor şi capacitatea de a rezolva o
situaţie-problemă cu ajutorul calculatorului. Instruirea interactivă specifică
acestei discipline contribuie şi la conştientizarea faptului că un bun
utilizator al calculatorului are şanse mai mari de reuşită în acţiunea de
integrare socio-profesională.
Tehnologia informaţiei
şi a comunicaţiilor, clasa a X-a, ciclul inferior al liceului, filiera teoretică,
toate profilurile şi specializările; filiera tehnologică, toate profilurile şi
specializările; filiera vocaţională, profilurile artistic, sportiv, pedagogic,
teologic, ordine şi securitate publică, toate specializările
Pentru buna desfăşurare a orelor şi aplicarea
programei, profesorul trebuie să adapteze conţinutul instruirii la conţinutul
disciplinelor tehnice de specialitate şi să colaboreze cu profesorii de la
disciplinele de specialitate pentru realizarea de activităţi specifice domeniului.
Pentru buna desfăşurare a orelor şi aplicarea programei se sugerează
următoarele activităţi de învăţare specifice tuturor liceelor
LICEU TEHNOLOGIC -
PROFIL SERVICII
- realizarea unor
documente specifice domeniului: cerere de oferte, ofertă, scrisoare comercială,
procese verbale, rapoarte de gestiune, de sinteză a activităţii economice, etc.
- aplicaţii realizate
cu ajutorul foilor de calcul pentru evidenţa cheltuielilor şi veniturilor,
pentru determinarea profitului şi a impozitului pe profit, a TVA-ului etc.
- folosirea aplicaţiilor pentru realizarea
proiectelor ce au în vedere bagajul de cunoştinţe economice dobândite de elev
la disciplinele de specialitate
PENTRU TOATE
SPECIALIZĂRILE
- discuţii cu elevii
asupra necesităţii validării datelor în conformitate cu normele şi standardele
în vigoare.
- găsirea unor date
reprezentative pentru cazuri generale, respectiv descoperirea a cât mai multe
dintre cazurile particulare Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, clasa a
X-a, ciclul inferior al liceului, filiera teoretică, toate profilurile şi
specializările; filiera tehnologică, toate profilurile şi specializările;
filiera vocaţională, profilurile artistic, sportiv, pedagogic, teologic, ordine
şi securitate publică, toate specializările
- formularea
întrebărilor de tipul “Ce s-ar întâmpla dacă…?”
- dezbateri pe tema
fixării rolurilor în echipă în funcţie de interesele şi aptitudinile
individuale
- formularea unor probleme
care să poată fi realizate în grupuri de elevi pe baza unor discuţii
preliminare şi analiza problemei
- educarea elevilor în
ideea că orice activitate se finalizează cu un produs care trebuie să
funcţioneze conform condiţiilor impuse de beneficiar, să fie însoţit de o
documentaţie, să fie verificat, testat şi evaluat