Aplicaţia software specializată pentru calculul tabelar Excel
1.1.Aplicarea operaţiilor elementare şi a conceptelor de bază ale aplicaţiei Excel
1.2.Utilizarea opţiunilor de formatare şi gestionare a datelor din foile de calcul
1.3.Utilizarea formulelor şi a funcţiilor
1.4.Utilizarea corectă a opţiunilor de tipărire a unei foi de calcul
1.5.Utilizarea unor tehnici şi procedee de realizare de grafice şi diagrame
1.6.Realizarea de import obiecte
1.7.Realizarea unor aplicaţii practice
Intrebari de control din lectia anterioara:
1. Cum se lansează în execuţie programul Excel? 2. Ce informaţii sunt afişate în bara de titlu? Dar în bara destare?
3. Ce este o celulă şi prin ce se identifică? Dar un domeniu de celule?
4. Cum se selectează o celulă, un rînd, o coloană, un domeniude celule?
5. Ce este o foaie de calcul? Dar o agendă de lucru? Care estediferenţa dintre o agendă de lucru şi o foaie de calcul?
6. Cum se salvează o agendă de lucru prin parolă?
7. Exersaţi operaţiile de închidere, deschidere, redenumire,salvare a agendei de lucru.
8. Exersaţi operaţiile de selectare a celulelor, rîndurilor, coloanelor şi domeniilor de celule distincte.
Subiecte propuse:
- Introducerea de informaţii într-o celulă: numere, text, simboluri
- Formatarea celulelor în conformitate cu tipul datelor ce le vor conţine
- Formatarea foilor de calcul
- Formatarea textului: font, dimensiune, stil, culoare, orientare
- Formatarea conditionata
- Inserarea sau construirea obiectelor grafice: desene si imagini
- Afisare la imprimanta
Pentru ca datele dintr-o foaie de calcul să poată fi interpretate mai uşor este indicat ca după introducerea lor să fie formatate, adică să li se schimbe aspectul (culoare, dimensiune, etc.).
Formatarea se face astfel:
1. Se selectează elementele (celule, rânduri, coloane) în care există date al căror aspect se va schimba.2. Se alege din meniul Format:
Rând (Row) – pentru formatarea rândurilor:
- Înălţime (Height) – precizarea înălţimii rândurilor;
- Potrivire automată (AutoFit) – rândurile se ajustează automat la dimensiunea celui mai înalt font;
- Ascundere (Hide) – ascunderea rândurilor;
- Reafişare (Unhide) – afişează rândurile din selecţia curentă care au fost anterior ascunse
Coloană (Column) - pentru formatarea coloanelor:
- Lăţime (Width) – precizarea lăţimii coloanelor;
- Potrivire automată la selecţie (AutoFit Selection) – stabilirea lăţimii coloanei astfel încât să se afişeze tot conţinutul celulei curente;
- Ascundere (Hide) – ascunderea coloanelor;
- Reafişare (Unhide) – reafişarea coloanelor din selecţia curentă care au fost anterior ascunse;
- Lăţime standard (Standard Width) – stabilirea lăţimii standard pentru coloane.
- Redenumire (Rename) – redenumirea foii;
- Ascundere (Hide) – ascunderea foii;
- Reafişare (Unhide) – afişarea unei foi alese din lista celor ascunse;
- Fundal (Background) – precizarea unei imagini care va fi fundalul foii;
- Culoare filă (Tab Color) – precizarea culorii indicatorului foii curente din lista de foi.
- Tabul Număr (Number) – permite alegerea modului de reprezentare a diferitelor tipuri de date din celule, conform categoriei alese din lista Categorie (Category). Dintre categoriile cel mai des utilizate amintim:
- General – anulează formatarea existentă pentru valori numerice.
- Număr (Number) – permite: Stabilire Număr de zecimale (Decimal places); Afişare numere utilizând Separator mii (Use 1000 Separator); Alegere mod de afişare pentru Numere negative (Negative Numbers).
- Simbol monetar (Currency) – afişează valorile numerice însoţite de simbolul monetar şi permite: Stabilire Număr de zecimale (Decimal places); Alegere simbol monetar Simbol (Symbol); Alegere mod de afişare pentru Numere negative (Negative Numbers).
Tabul Aliniere (Alignment) – permite alinierea conţinutului celulei (pe orizontală şi verticală), orientarea, încadrarea textului în celulă, unirea mai multor celule (îmbinare celule).
Tabul Font (Font) – permite precizarea caracteristicilor fonturilor
Tabul Bordură (Border) – permite alegerea stilului, culorii şi poziţiei chenarelor celulelor selectate.
Tabul Modele (Patterns) – se alege modelul de umbrire şi culoarea de fond folosită în umbrirea celulelor.
Import de fişiere imagine, grafice
Pentru inserarea unei imagini se selectează celula unde se doreşte să înceapă imaginea → Inserare → Imagine (Insert → Picture) → se alege opţiunea dorită din meniu → după care se parcurg paşii corespunzători opţiunii alese.
Inserarea unui Obiect
Pentru inserarea unui obiect se alege Inserare → Obiect (Insert → Object) şi apoi se decide crearea tipului de obiect dorit sau preluarea obiectului dintr-un fişier deja existent:
Inserarea unui Desen
Desenele se pot crea cu ajutorul pictogramelor din bara de instrumente Desenare (Drawing) prin selectarea instrumentului dorit şi apoi plasarea lui în foaie prin clic şi glisare.
Exemplu: Un desen realizat cu instrumentele de desenare
Formatarea automată şi condiţională
Programul Excel pune la dispoziţie 17 formate interne pentru a schimba rapid aspectul foilor de calcul create. Acest lucru poate fi realizat cu ajutorul funcţiei de formatare automată AutoFormat , lansată din meniul Format. Din lista ferestrei de dialog Auto Format se alege unul dintre formatele predefinite. Acţionarea butonului Options… va deschide o listă a formatărilor suplimentare pentru număr, font,aliniere, chenare etc.
Se pot marca sau deselecta opţiunile care doriţisau nu a fi aplicate de către funcţia AutoFormat.
O altă facilitate de formatarespecială, numită formatare condiţională , permite specificare a unor criterii aparte de formatare pentru o celulă sau un domeniu de celule.
De exemplu, să formateze toate valorile mai mici ca 600 în text aldin alb pe un fundal roşu.Pentru a aplica formatarea condiţională, se selectează celula (saudomeniul de celule)pe care doriţi să leformataţi, apoi se alegecomanda
ConditionalFormattting...
(
Formatecondiţionale
) din meniul
Format
.În fereastra care se deschide se va specifica:
•Cell Value Is(Valoare este) sau
Formula Is(Formula este)– tipul de valori la care se aplică condiţia de formatare.
•Condiţia atribuită şi valorile (between –între,equal to–egal cu ,less that–mai mic decît etc.)
•În caseta deschisă acţionînd butonul
Format…se va alegefontul, stilul, culoarea, chenarul etc
SARCINA DE LUCRU:
- Deschideti registrul bugetul_familiei.xls creat in lectia anterioara si formatati foaia de calcul dupa imaginea alaturata.
- Incadrati in chenar tabelul, cu linie dubla; aplicati linii punctate in interiorul tabelului.
- Schimbati fontul pentru numele coloanelor; la titlu, folositi alta dimensiune si stil.
- Scrieti cu verde economii si uniti celulele pe linii
- Fixati efectul de pagina alba pentru foaia de calcul.
- Afisati la imprimanta, puneti un antet de pagina.